TopDutch

We zaten in een kroeg in Groningen, ergens begin 2015.

“Die gaswinning is wel een ding hè.”
“Ja, ook voor de huidige energie industrie, als de winning omlaag moet… er zijn misschien wel 20.000 banen mee gemoeid in onze regio.”
“Groot probleem als die bedrijven en banen wegvallen.”
“Inzetten op vergroening, nieuwe energie industrie uit laten ontstaan, we willen het stopcontact van Nederland blijven.”
“Hee maar dat Tesla, wist je dat die een enorme fabriek in Nevada aan het bouwen zijn?”
“Wat voor fabriek?”
“Een accufabriek. Tesla is geen autofabrikant, maar een energietransitiebedrijf. Hun business is accuproductie opschalen en opslag betaalbaar maken. Ze zeggen dat er wel tienduizend man in die fabriek gaat werken.”
“Doe ons zo’n fabriek hier dan.”
Kroegpraat.

Toch maar eens met wat mensen gaan praten. Of er überhaupt contact met het bedrijf is. Want ruimte en stroom zat. En straks mensen ook, als die gaskraan dicht is.

September 2016. Dezelfde kroeg.

“Iedereen die ik spreek vindt zo’n Gigafactory best wel een goed idee maar niemand pakt het op. Het ligt al meer dan een jaar in de week.”
“Ik trommel iedereen wel even op.”

En zo geschiedde. Op 23 september 2016 zitten we met de NOM, Seaports, EBG en Gemeente Groningen om tafel op het stadhuis.
We bespreken of het zin heeft om een stille lobby op te zetten. Lijkt weinig kans van slagen te hebben.
“Waarom niet een publieke campagne, op dezelfde manier waarop de Deloitte Fast50 naar Groningen is gehaald!”
“Ja tof idee. Site bouwen, en op Twitter campagne voeren. Gaat lukken.”
“Lachen, gaan we doen. Even elkaar per mail op de hoogte houden van ontwikkelingen?”

Oktober: Eerste opzetje (PDF) schrijven. We zijn niet zomaar Dutch. We zijn TopDutch! Nederland is een tof land om je te vestigen, Noord-Nederland heeft nog betere papieren. Niet alleen inzetten op droge technische feiten, ook op de zachte factoren. Kwaliteit van leven. Ruimte, natuur, bruisende stad, dat soort argumenten. Positieve vibe, beetje stoer, knipoog, zo’n sfeertje.

November: Let’s Gro festival diner.
“Ken je dit plannetje om Tesla te acquireren?”
“Nee? Wat een goed idee!”
“Het loopt al een tijdje, samen optrekken en vaart achter zetten?”
“Helemaal goed.”

“Mensen, de provincie Groningen haakt aan en we gaan vaart maken. We hebben hulptroepen nodig. Mailen is zo omslachtig, zullen we even wat mensen in een appgroep gooien?”

Zo ontstond de codenaam ‘Project Nicola’ TopDutch appgroep. En zo haakten ook Friesland en Drenthe aan. 

Medio december: “Minister Kamp gaat Tesla HQ bezoeken! Mooi moment om aan te haken!”
“Oei, men wil geen regionale vertegenwoordiging in de missie.”
“Hee maar Brabant levert wel een afvaardiging?”
“Bizar!”
“Haha dan trekken we onze planning naar voren, en gaan los op het moment dat hun missie start, ok?”
“Deal!”

Dat werd hitesla.topdutch.com 🙂

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s