De Jag.

Ben ik groen? Ik doe mijn best. Ik heb mijn huis maximaal geïsoleerd. Ik koop alleen echte groene energie, alles is LED, maar heb nog geen zonnepanelen. Zakelijk werken we alleen met partijen die groene stroom gebruiken en CO2 neutraal zijn. Ik rij in een Tesla, maar hou ook van auto’s met een dikke V8 motor. Sorry.

Auto’s zijn een vreselijke dure hobby als je niet oppast. De sport is zo slim mogelijk kopen. Dus een goed onderhouden exemplaar met weinig kilometers internationaal importeren, lage BPM, eerst zakelijk rijden, winst drukken, en dan voor weinig naar privé halen. Niet teveel in rijden en zonder al te veel afschrijving inruilen voor een nieuw speeltje. Het lijkt allemaal duur en decadent, maar als het zo kan, scheelt het enorm.

Twee jaar geleden ging ik op zoek naar de ultieme sportauto die alles had. Een uitdaging. Dit werd het wensenlijstje:

  • Sportieve toerauto
  • Cabrio voor de open beleving
  • V8 motor zonder turbo’s
  • Automaat met flippers, geen PDK
  • Sportief geluid voor de ervaring
  • Geen elektrische stuurbekrachtiging
  • Achterwielaandrijving
  • Betrouwbaar
  • Betaalbaar
  • Lol-factor

Er kwam van alles voorbij in de zoektocht. Porsche 911, Mercedes AMG GT, Alfa 4C, Ford Mustang, Ferrari’s, Maserati’s. Er bleef verrassend genoeg eigenlijk maar 1 auto over die aan de meeste voorwaarden en bovenal aan de lol-factor voldeed: de Jaguar F-type V8 cabrio. Jags waren altijd die auto’s voor pijproken mannen op leeftijd. Maar dit is iets totaal anders. Wat een waanzinnig apparaat! Gek genoeg zie je er niet veel van rijden. Je koopt er namelijk eentje voor flink minder dan een oude 911, en je hebt dubbel zoveel plezier.

De looks

Kijk dan! De F-type heeft stiekem wat referenties naar de beroemde Jaguar E-type. De F-type is al wat jaren op de markt, maar blijft een bloedmooie auto. Mooiste auto in dit segment. De enige auto in deze klasse die mooier is dan de F-type cabrio is… de F-type coupe. Deze auto is grijs, prima maar wel wat saai. Ook om de lak te beschermen heb is hij gewrapt. Knalblauw. Het interieur is prima, niet het meest exclusieve. Wel een lekker two-tone kleur. De stoelen zitten heel goed. Het infotainment systeem is niet echt modern, maar dat gebruik je toch niet: je wil van het uitzicht genieten en de uitlaten horen.

(tekst gaat door onder de galerij)

Supercharged V8

Turbo’s zijn efficiënt en maken zelfs het kleinste diesel- of benzineblokje snel. Maar aan turbo’s zitten ook nadelen. Ook al schroeven ze drie turbo’s op een motorblok, het rijdt gewoon niet zo lekker als een dikke V8 zonder turbo. De kracht komt met turbo’s nooit snel en gelijkmatig vrij. Er zit nog een nadeel aan turbo’s: ze dempen het uitlaatgeluid. Saai. De F-type komt tegenwoordig in meerdere varianten, de V6 is gaaf, maar de V8 is even zwaar en waanzinnig over de top. Een smeuïge, gretige motor met 495PK dankzij de supercharger, hij hangt aan het gas. Leve de V8. Leve de supercharger. Heerlijk. Zo’n krachtig blok in een klein sportautootje. Mmmm.

De versnellingsbak

PDK’s zijn dubbel-koppelingen: ze zetten de volgende versnelling al klaar, en zo klik je heel efficiënt met zo weinig mogelijk tijdverlies door de versnellingen heen. Ook saai dus. De F-type heeft een bloedsnelle maar klassieke automaat die de versnelling erin ramt. Met tussengas. Net als bij Italiaanse raspaardjes. Heerlijk. Op toeren jagen en dan de volgende versnelling: KNAL, en weer door. In de sportmodus moet je met de flippers zelf schakelen, de auto maakt je dan helemaal gek met gevoel en geluid. Je kan dus zelf schakelen, en als je even rustig aan wil doen, laat je de automaat zijn werk doen, ideaal.

De uitlaat

Je kan heel braaf als een Engelse gentleman rijden in de F-type. Als je de driving modus op normaal hebt staan, zoef je rustig door het landschap. De auto rijdt dan zelfs relatief zuinig. Maar zet dynamic mode aan, de sportstand ook, en ga zelf flipperen, dan verandert de auto in een helse kat. De uitlaat gaat dan open en ik weet niet wat ze bij de RDW dronken toen deze auto typegoedkeuring kreeg, want dat dit legaal de weg op mag is een raadsel. Nepgeluid over je speakers? Bah! Deze auto gromt, schreeuwt en krijst. Een Maserati klinkt als Pavarotti, maar de Jag is als Pavarotti die net zijn kleine teentje stootte en er een blauwe enveloppe in de brievenbus werd geschoven terwijl hij een blisterverpakking probeerde te openen. Echt hels.

Er is een leuk trucje. Bij het loslaten van het gas terugschakelen, even wachten en dan lichtjes het gaspedaal aantikken: de F-type knettert dan langdurig als of in 1991 heel Compton het vuur opende op een rivaliserende bende. Je hoeft echt geen illegale snelheden te halen, om zoveel plezier te hebben. De combi van deze V8 en een open uitlaat: gaaf!

Betrouwbaarheid

Okay dit is altijd afkloppen. Ik kocht de auto 2e hands maar hij was vrijwel nieuw. Ik rij er niet veel mee. Tot nu toe nul problemen gehad. De kosten zijn beperkt tot 2x een kleine beurt om de olie te verversen. Hoe anders was dit bij Duitse en Italiaanse sportauto’s: kuren, opleggers, lang wachten, hoge onderhoudskosten.

Sturen

De F-type is geen hardcore sportauto maar een sportieve toerwagen. Veel sportiever dan de meeste toerwagens, de V8 zeker. Het onderstel en de besturing zijn in te stellen. Zo scherp sturen als een Ferrari zal hij niet doen, maar het komt er erg goed bij in de buurt. Minder nerveus. Nog een voordeel: er zit zoals op al die moderne Porsches geen elektrische stuurbekrachtiging in, die sturen klinisch, je mist echt iets tegenwoordig. Een 997 is nog leuk, maar het spul daarna is gewoon minder fun. Deze F-type heeft ook achterwielaandrijving. Nieuwere modellen hebben vierwielaandrijving: stiekem iets minder leuk. Achterwielaandrijving stuurt fijner.

Betaalbaarheid

Nieuw is een Jaguar F-type een dure auto, zeker in de V8 uitvoering. Het is veel geld voor een klein autootje voor 2 personen en een minuscule kofferbak. Het Nederlandse belastingklimaat maakt het er niet beter op. Tweedehands zijn er in Europa hele mooie exemplaren te vinden voor prijzen ver onder die van sportwagens die je minder plezier geven. Deze had nog geen 6000KM gelopen, was nog geen 3 jaar oud, was hagelnieuw, en ik betaalde in Duitsland nog geen 40% van de nieuwprijs en de afschrijving is sindsdien heel laag.

Het blijft veel geld, maar als je het vergelijkt met de concurrentie? Porsches zijn overpriced, hebben niet dat gave geluid, ze worden steeds groter, logger en saaier met turbo’s en elektronica. Een Mercedes AMG GT is top. Maar zijn fors duurder. Italiaanse raspaarden zijn gaaf. Een Maserati GranCabrio MC met die briljante Ferrari V8 is echt heel bruut, dat was mijn 2e keuze. Maar zo’n auto kost – ook 2e hands- vrijwel het dubbele, en qua onderhoud ook. Alles bij elkaar opgeteld scoort de F-type ver boven zijn klasse.

Lol-factor

Als je een auto voor het plezier koopt, dan wil je er een grijns van op je gezicht krijgen, ook al denk je er alleen maar even aan. De F-type doet dat met je. Je hoeft echt niet hard te rijden om maximaal te genieten van de open lucht, de kracht, het sturen en vooral het geluid.

Dat geluid is dan ook meteen eigenlijk een nadeel: de auto valt hierdoor van ver zo op, dat ik af en toe word verzocht de auto even aan de kant te zetten, ook al hou ik me netjes aan de limieten. Zo klinkt het namelijk echt niet. De felblauwe kleur valt ook op. Misschien toch ook die blauwe wrap er weer af halen? Nee hè.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s