Zo, wat een jaar!

2019, het was een intens jaar!

Jet-Stream.com had wederom een goed jaar. Nauwelijks storingen (afkloppen). We sloten nieuwe contracten af en de omzet nam toe.

Nieuw platform
Toen we ons platform 10 jaar geleden introduceerden, was het disruptief: intelligentie losgekoppeld van de fysieke systemen: cloud versus hardware, software defined networking. Het systeem stelde ons in staat enorm te schalen. We konden onze techniek wereldwijd aan telecombedrijven licenseren.

Na 10 jaar features toevoegen was het hoog tijd voor een frisse herziening. Legacy techniek eruit, moderne techniek erin, en een dynamische interface.

Dit jaar introduceerden we ook transcoding, nieuwe statistieken, een video recommendation engine en media metadata beheer. Klaar voor de toekomst. Waar 2019 het jaar van ontwikkelen en investeren was, wordt 2020 het jaar van opschaling.

 

Privacy Player
Privacy wordt een serieus belangrijk thema, dus werd geïnvesteerd in een compleet nieuwe videospeler, de enige die wèl de strenge EU privacyrichtlijnen volgt.

Door de player van gave features te voorzien èn gratis en onbeperkt te bundelen, dwingen we uitgeverijen, omroepen en videoplatformen na te denken over privacy. In 2020 kun je echt niet meer aan komen zetten met een videospeler met trackers.

Al onze klanten zijn inmiddels overgestapt op de Privacy Player: ze besparen geld, en ze waarborgen de privacy van hun kijkers. Hun analytics zijn ook nog eens veel accurater.

 

Streaminar
Tegelijkertijd ontwikkelden we Streaminar.com, een spinoff startup uit Jet-Stream. Aan de buitenkant een gave tool voor influencers, marketeers en merken om eenvoudig meer bereik, leads en uitzendingen te organiseren.

De achterkant is misschien nog wel belangrijker. Tegenwoordig wordt alles in de cloud gedraaid. Dat is goedkoper dan met hardware werken. Maar ook de cloud kost serieus geld. Waar we 10 jaar geleden de hardware leveranciers aanpakten met software in de cloud, pakt Streaminar de clouddiensten aan, want het zit in je browser. Wij hebben geen kosten voor beeldmixen, encoding, transcoding of streaming. Onze cloudkosten zijn uit te drukken in centen per uitzending, en dat maakt Streaminar lekker disruptief.

Het is best een groot risico om een product te ontwikkelen waar de markt nog niet om vraagt. Het is ons eerder gelukt om er toch een succes van te maken. Het voordeel? Je bent de eerste. Streaminar is ontwikkeld uit de 2019 winst van Jet-Stream. Toch gaaf, dat je met het ene bedrijf een ander bedrijf kan bouwen.

Waar het in 2020 heen gaat met Streaminar? We hebben nu een werkend product, dat aantoonbaar veel goedkoper uitzendingen kan verzorgen dan bestaande webinar software. En het is veel meer van deze tijd: volledig geïntegreerd met social platformen. Makkelijker ook. De waarde is potentieel groot, dus in 2020 maar eens kijken of we wat mooie use cases kunnen gaan bouwen.

 

NOO
Door het succes is de NOO uitgegroeid tot de club van de top 65 digitale bedrijven uit de regio, met zo’n 100 DGA’s. Best knap voor zo’n ongeorganiseerd clubje. Uniek in Nederland, en daarbuiten. Zie dit blog. Helaas ontkwamen we er niet aan om een stichting te worden, maar dat is een formaliteit.

Ondanks het informele karakter heeft de NOO best veel invloed. Veel NOOzems werken achter de schermen aan gave projecten voor de regio, zonder eigenbelang. Soms proberen derden de NOO voor hun politieke- of subsidiekarretje te spannen. Daar laat de NOO zich natuurlijk niet voor lenen. De NOO blijft die eigenzinnige club die ondernemerschap en digitalisering blijft promoten, digitaal onderwijs aanjaagt en internationalisering bevordert. En bier met elkaar drinkt.

Ik heb de afgelopen jaren veel andere sectoren in de regio gesproken, maar er is er geen één zo georganiseerd en zo hecht als de digitale sector. Als er al iets van een organisatie is, dan is het vanuit overheidswege een met subsidie opgelegd programma of merk. Dat is zo niet hoe de NOO werkt.

De vorm van de NOO vormde de basis voor de YES. Zelfde opzet, maar dan jonger, en net zo lekker eigenwijs. Over verjonging gesproken: ik zit nu 5 jaar in het bestuur en ergens in 2020 zwaai ik af. Anders wordt het zo’n old boys network, verfrissing moet blijven. Uiteraard blijf ik actief 🙂

Helaas is de verhouding man/vrouw binnen de NOO nauwelijks verbeterd. Hup dames, er is niemand die je tegenhoudt om een internationaal internetbedrijf te beginnen!

 

HupAssen
Oh wat hebben we een lol gehad! Veel ondernemers zijn F1 fan. Zandvoort werd wel heel arrogant en vanuit Drenthe bleef men zo braaf. Hoezo maakte Assen geen kans op de F1? We begonnen met wat guerrilla-acties, maar met een serieus verhaal: TT Assen is hèt meest legendarische en professionele circuit voor alles op 2 en 4 wielen. De F1 moet en zal in Nederland komen, en als het niet op Zandvoort lukt, dan is Assen er klaar voor.

Al snel waren we een team van een dozijn eigengereide ondernemers. En hadden 175 ondernemers uit Friesland, Groningen en Drenthe achter ons staan. Alles zelf gefinancierd, en er werd veel in-kind gedaan, met elkaar. We voerden een half jaar campagne. Met als resultaat? Heel Nederland weet dat TT Assen hèt meest legendarische en professionele circuit van Nederland is. Assen werd plan B voor de F1. Het circuit kreeg een flinke boost.

Met minimale middelen en met maximale inzet van deze club ondernemers hadden we wekelijks reuring, wekelijks regionale en landelijke PR. We bereikten miljoenen Nederlanders via flyers, de pers en meer dan 9 miljoen Nederlanders via social media. Ongekend. En wat een lol. We bleven sportief, met een knipoog. Assen kreeg de goodwill van het Nederlandse volk. En wat is er een coole club van ondernemers ontstaan!

 

25 jaar streaming
Wat. Een. Gave. Documentaire. Hebben. Die. Lui. Gemaakt. Kijken!
Een blik terug naar Groningen in 1994, de begindagen van het Internet. Rock ’n roll!

 

HupHyperloop
In 2017 hadden we al eens contact met Hardt. Maar het leek er toen op dat Flevoland de provincie voor het Hyperloop testcentrum zou worden. Tot onze verrassing lazen we onlangs in de media dat de race tussen Zeeland en Groningen ging. De provincie bleek ook te zijn verrast en had nog niet zo lang geleden snel zelf een bidbook gemaakt. De keuze zou al binnen 2 weken vallen. Mosselen versus mosterd! Wat onderscheidt Groningen van Zeeland? Het ecosysteem van bedrijven en instellingen, met een faciliterende overheid.

Op donderdag zochten we contact.
Op vrijdag besloten we campagne te gaan voeren.
Op zaterdag zaten we bij elkaar, bedachten de campagne en belden een dozijn partijen.
Op zondag bouwden we de site.
Op maandag werkten we de campagne uit.
En op dinsdag gingen we los met HupHyperloop:

Het ecosysteem presenteerde zich. In no-time hadden we de 60 belangrijkste bedrijven en organisaties mee, ze meldden zich spontaan. Met gave aanbiedingen om Hardt in het ecosysteem op te nemen.

Ook hier hadden we veel lol. En het allermooiste: provincie en gemeente hebben Hardt Hyperloop Center naar Groningen gekregen. Het bedrijf roemt het brede enthousiasme van het ecosysteem en was positief verrast over het activisme van de campagne. Super. Eh, nee. Hyper! #HupHyperloop.

 

Teams
De rode draad voor 2019 was teams. Wat de teams bij Jet-Stream en Streaminar hebben neergezet is gewoon een topprestatie, en dat mag vaker gezegd worden, dus bij deze: ik ben trots op alle medewerkers en op de mensen die van buitenaf hebben meegeholpen. De NOO is een gave club, en ik ga dat bestuur missen. En met die campagnes: ondernemers die zich samen zonder eigenbelang samen sterk maken: wat een power weer! Erg blij onderdeel van zo’n club uit te kunnen maken. Ook die documentaire over 25 jaar streaming kon alleen maar gemaakt worden door een powerteam. Er waren daarnaast nog andere teams: de RvT van RTV Noord is super leerzaam. En ik ben gevraagd om lid te worden van de club van ambassadeurs van het Beatrix Kinderziekenhuis. Qua kerstgedachte: er zijn dus kinderen die niet het geluk hebben dat ze gezond thuis de feestdagen door kunnen brengen. Doe ook iets moois voor ze: dank!

 

Maja
2019 was dus best een intens jaar. En toch lukt het me om veel tijd per week met mijn prachtige dochter door te brengen. En dat ga ik nu ook weer ff doen. In 2020 nog meer. Fijne feestdagen en een knallend 2020!

 

 

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s