1 Maand Corona – streaming

Tien Maart was de laatste meeting, in real life. Het is nu 18 April. Hoe zijn de afgelopen weken verlopen? In de week van 10 maart besloten we de overheid niet af te wachten en zelf dit virusprotocol voor Jet-Stream op te stellen. Binnen een dag schakelden we over naar het hoogste escalatie-niveau: sociaal isolement en thuis werken: vele klanten vertrouwen voor hun core business op onze dienstverlening, en we voorspelden dat de vraag naar streaming diensten wel eens fors toe kon nemen. Dan kun je maar beter veilig en gezond zijn, met zijn allen.

Drukte!
Vanuit heel Europa stroomden ineens informatieverzoeken binnen. Bestaande klanten zagen hun verkeer vervijfvoudigen, en startten zelf veel nieuwe initiatieven, vaak ook op verzoek van hun klanten, die al hun IRL activiteiten verschoven naar online. Goed om te zien dat ons platform die plotselinge toename zonder problemen aan kan. We hebben algoritmen die de populariteit van streams realtime monitoren, en kijkers automatisch over steeds meer serverparken verdelen. Het is gebouwd om extreem grote pieken op te vangen, en nu bewijst het zich. Alleen onze recording servers (die live streams opnemen en als films beschikbaar maken) hadden het zwaar door de grote toename van opnamen, dus hier zijn we bovenop gesprongen.

Nieuwe aanvragen
Ook veel nieuwe partijen vroegen informatie op. Gelukkig hadden we in februari en maart net een heel nieuw pakket aan documentatie voorbereid. Elke paar minuten kwamen verzoeken tot informatie binnen, de telefoon ging af en aan, en dag in dag uit gaven we tientallen demo’s, workflow adviezen, hielpen we mee business cases uitrekenen met de calculators die we snel maakten. We gaven toegang tot testaccounts, een proces dat gelukkig grotendeels geautomatiseerd is.

Onderwijs, uitvaart, events en vermaak
De groei in streams is heel divers. Beleefdelente.nl bijvoorbeeld, trekt elk seizoen met live webcams van vogels doorgaans al miljoenen kijkers. De (toch al forse) gereserveerde bundel dataverkeer voor 6 maanden filmpjes was in 2 weken al helemaal opgebruikt. Uiteraard sponsoren we een deel, zodat mensen toch kunnen blijven genieten. Er is enorm veel vraag naar het streamen van uitvaarten gekomen: we hebben met advies en accounts veel partijen ondersteund bij hun producties en installaties zodat families toch waardig afscheid kunnen nemen van hun dierbaren. Een vrolijker thema is dat bijvoorbeeld in Brabant nu bingo-avonden worden gestreamd zodat onze oudjes niet in een sociaal isolement terecht komen en kunnen blijven genieten van hun wekelijkse spelletje. Een project waar ik vooral trots op ben is ThuisNaarSchool.nl: het project is in nog geen 4 dagen door een groepje ondernemers uit de grond gestampt, en we hebben ze binnen 1 dag online geholpen met hun streams. Voor alle groepen 3 t/m 8 zijn 6 studio’s ingericht, waar elke ochtend live een echte meester of juf enthousiast les geeft. Duizenden kinderen per dag volgen deze lessen.

Meeten of streamen?
Je merkt dat streaming mainstream begint te worden, maar voor velen toch echt nog steeds nieuw is. Wij doen het al 25 jaar inmiddels, voor velen is het conceptueel toch nog best lastig, dat streamen. We merkten vaak dat mensen op zoek zijn naar meeting diensten: dat je interactief met een groep kan vergaderen. Dat is streaming niet: streaming is broadcasting: 1-weg verkeer: zenden. Je ziet dat er veel gelukzoekers op springen, met alle gevolgen van dien. Mislukte uitzendingen door slechte instellingen, ondermaatse apparatuur of verbindingen, of servers die de capaciteit niet aankunnen. Of partijen die ineens torenhoge kosten hebben omdat hun servers of clouds nooit zijn ingekocht op schaal. We proberen de partijen die contact zoeken zo goed mogelijk te adviseren, ook als wij geen goede match voor ze zijn. Wijzelf gebruiken Jitsi voor intern overleg en voor demo’s aan nieuwe partijen heeft Anymeeting zich goed bewezen. Zoom en Teams blijven we waar mogelijk bij weg.

Schaalbaarheid en digitalisering
Jet-Stream is een bedrijf dat een 24 uur per dag dienst levert. Het moet altijd werken. Maar je wil niet dat een heel team 24 uur per dag aan het werk is. Gelukkig zijn we ook een heel procesmatig bedrijf. We leveren een SaaS dienst, en doen relatief weinig projectmatige klussen. En als er een project voorbij komt, dan is dat vaak in een paar uren op te zetten, via onze APIs. Dus is de benodigde ondersteuning gelukkig vaak beperkt. Ook zijn alle interne processen waar mogelijk geautomatiseerd: als een service uitvalt, dan vangt het platform dit zelf op, zonder effect op de kijkers. De zaken die niet te automatiseren zijn, worden door ons team van specialisten uitgevoerd. In de 17 jaren dat het bedrijf bestaat hebben we alles in processen georganiseerd. Dat maakt het bedrijf schaalbaar en flexibel: meer klanten betekent niet meer mensen, en we krijgen zeer hoge waardering van onze klanten.

Team Jet-Stream
En ineens moeten we allemaal thuis werken. Omdat we een digitaal bedrijf zijn, en veel werk geautomatiseerd of procesmatig is, is thuiswerken voor ons eigenlijk geen enkel probleem. De extra drukte merken we wel, er zijn meer support aanvragen dan ooit, en vooral de informatieaanvragen gingen door het dak. Ik ben trots op het team dat we dit allemaal weten af te handelen en zoveel bestaande klanten, nieuwe aanvragen hebben kunnen begeleiden en nieuwe klanten hebben kunnen helpen om hun streaming diensten te lanceren. Om de drukte te kunnen managen hebben we een externe telefoonservice ingeschakeld om sowieso altijd bereikbaar te zijn. Om de spirit erin te houden hebben we 3x per dag video overleg. Soms duurt dat maar 1 minuut, soms een kwartier. Verder schakelen we via email, Slack en als het urgent is pakken we de telefoon. We gaan ons team uitbreiden, daarover later meer 🙂

Thuiswerken
Thuis werken heeft voordelen en nadelen. Ik persoonlijk vind het heerlijk omdat je echt kan focussen. Geen verloren reistijden. Geen afleiding. Ik heb weken achter de rug dat ik zo’n 18 telefoontjes, 6 demo’s en tussendoor vele emails en apps per dag afhandelde. Best lekker om in zo’n flow te zitten. We hebben goede apparatuur en goede verbindingen thuis. Dat scheelt ook. Maar er zijn ook nadelen. Het is toch wel fijn om met je collega’s af en toe te lunchen. En collega’s met kinderen thuis die hebben best veel ballen in de lucht te houden. Daarom zijn we zo flexibel mogelijk: naast die 3x per dag videobellen kan iedereen in overleg zijn eigen tijd inplannen. Tenzij er een urgente kwestie is, heeft iedereen volledige vrijheid om de dag in te plannen. Echt heel tof hoe iedereen ondanks zo’n vreselijk virus de moed erin houdt. En het zet je ook te denken over het concept ‘kantoor’. Wat is de meerwaarde? Wordt het niet eens tijd om het kantoor opnieuw in te gaan richten, meer gericht op thuis werken, en kantoor voor centrale meetings?

Fijn om van waarde te kunnen zijn
Wat voor de motivatie ook helpt is de meerwaarde die we bieden. Klanten zijn superblij met onze service, en maatschappelijk helpen we waar we kunnen. Hoe anders is het in andere sectoren, waar mensen zonder werk zitten, bedrijven zonder klanten, de handel die stokt. We zijn ons hier erg van bewust. En daarom boden en bieden we alle ondersteuning die wij technische en vanuit expertise kunnen leveren. Top team Jet-Stream.

Vrijheid
Laten we hopen dat we snel gefaseerd weer terug kunnen naar ons normale leven. Waar ik echt van baal is dat we op 5 Mei waarschijnlijk nog gewoon thuis zitten. Voor het eerst sinds 75 jaar niet vrij zijn in onze beweegruimte, niet vrij om te socializen. Wij hebben in de jaren ’90 bevrijdingsfestivals live gestreamd. Niet alleen vanwege de muziek, maar ook om die vrijheid te vieren. Ook al zijn we fysiek misschien niet vrij, we zijn wel Nederlanders: ruimdenkend, liberaal, onafhankelijk en sociaal. Wij zullen altijd vrij zijn in ons hoofd. Laten we dat vooral vasthouden, en dit vuur door blijven geven. Hup Nederland! Blijf gezond.

 

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s