Campagne referenties

Een hobby die soms uit de hand loopt 🙂

Dutch Wetlands

2016. Noord-Nederland verdient een beter imago dan het heeft, vond ik. Dutch Wetlands was een eerste zoektocht naar betere promotie. Ik hing dit op aan water. Want water definieert Nederlanders, water is voedsel, energie, werk en recreatie. Water is onze uitdaging en water is ons leven. Water is letterlijk leven. We zien het zelf niet meer maar water is wat ons onderscheidt van de rest van de wereld. En de Waddenzee is een prachtig symbool voor Nederland als waterland. We are the Dutch Wetlands. Project ligt nog op mijn plank om verder uit te werken. Presentatie op aanvraag.

 

Codenaam Nikola

2015-2017: De op 1 na meest opvallende campagne ooit in Noord-Nederland! De TopDutch campagne bedacht ik na aanleiding van een meeting die wethouder Joost van Keulen en ik initieerden met Robert van Tuinen (Seaports), Wubbo Everts (NOM) en Hemmo de Groot (Gemeente Groningen) om Tesla te verleiden een Gigafactory in Noord-Nederland te vestigen. Met als doel de regio veel breder met trots te promoten, als groene energieregio, interessant om je bedrijf te vestigen. Een wilde online campagne, op social media! Ik maakte een eerste opzet, We Are TopDutch:

We_Are_TopDutch.pdf

Een grote appgroep van ondernemers werd gevormd om gezamenlijk dit snode plan uit te voeren. Provincie en reclamebureau haakten later aan, zij dachten nog aan een ouderwets saai bidbook. Nou echt niet, we gaan online, erop en erover, met veel bravoure! In een paar weken tijd werd door iWink een website in elkaar gedraaid. Op het moment dat Henk Kamp het hoofdkantoor van Tesla in Californië binnenstapte knalde TopDutch los: Hoi Elon, wij zijn niet zomaar Dutch, wij zijn TopDutch! We gingen viral en waren 24*7 online, met zowel serieuze als vrolijke berichten. Voor het eerst waren die Friezen, Groningers en Drenten verenigd en vooral weer trots op hun regio. We bereikten miljoenen mensen en kregen veel media aandacht. De opgebouwde community (en bewust niet individuele mensen of bedrijven want ego’s zijn suf) achter TopDutch won de Langmanprijs. Verantwoordelijk voor idee, strategie, community, concept, naam, copy, campagne en social viral fun. Dit was een gave tijd met een coole community van ondernemers.

Codenaam JobDutch

2017: Leuk hoor, dat een regio zich aanbiedt om je fabriek er te vestigen. Maar aan een weiland, wat stroom en een stel enthousiaste ondernemers heb je natuurlijk niet genoeg. Hoe vind je 10.000 man om in je fabriek te werken? We bedachten dat we alvast personeel voor Tesla’s Gigafactory zouden kunnen werven. We voelden aan: wie wil nu niet werken bij een bedrijf dat de wereld wil verbeteren? We deelden 10.000 van die gekke groene brillen uit en riepen mensen op per social media om alvast te solliciteren, mocht die fabriek er komen. Meer dan 3000 mensen solliciteerden online. Hey Elon, duizenden mensen willen hier bij je werken, we hebben personeel voor je geregeld! Verantwoordelijk voor idee, strategie, community, copy, campagne en social viral fun, met wederom een bereik van miljoenen mensen.

electrify

Codenaam Electrify

2017: We waren nog lang niet klaar met Tesla. Sja, wat wil een ondernemer nou echt? Handel! Als we Elon Musk willen overtuigen, laten we dan eens kijken hoeveel auto’s en zonnepanelen er in onze regio te verkopen zijn. We kwamen erachter dat we collectief het grootste zonnepark ter wereld aan het bouwen waren en regelden 2,2 miljard dollar aan handel. Een enorm billboard vlakbij Tesla HQ bood dit aan. Elon kon ons bellen op 1800TOPDUTCH. Iedereen kon ons bellen op dat nummer en dat leidde tot prachtige ingesproken audioberichten die we op social media deelden. We stonden weer even flink op de kaart. Verantwoordelijk voor idee, strategie, community, research, copy, campagne en social viral fun en weer een enorm bereik en impact: de groene positionering was een feit.

Is Tesla geacquireerd? Helaas, nee! Door deze drie gave campagnes is het wel gelukt Tesla aan tafel te krijgen, tot een top 3 positie. We hadden anders nooit op de radar gestaan. Had men alsnog een charmante campagne moeten voeren om Tesla over de streep te trekken? Ik denk van wel… misschien was het dan wel gelukt. We zullen het niet weten. Wat we wel merkten is dat als het je lukt om grote groepen mensen in beweging te krijgen, de energie en impact van een campagne vele malen groter is. Herboren trots en samenhang door drie crowd campagnes. Cool. 

 

Welkom in Cyberspace

2018: De stad Groningen loopt enorm voorop op het gebied van digitalisering. Logisch, want het is de jongste stad van Europa, en zit stampvol studenten die allemaal internetbedrijfjes beginnen. Die groeien net als Jet-Stream als kool. In korte tijd is de digitale industrie van Groningen de #1 van Nederland. De stad kent een hele actieve digitale scene. En dat mocht de wereld ook wel even weten vonden we vanuit de NOO.

Staatssecretaris Mona Keijzer zou langskomen om digitalisering en een Nederlandse digitale top te bespreken. Maar ja, Groningen is wel ver weg hè… Toch? Wat een onzin! Groningen loopt jaren voorop en je reist in dus nog geen 2 uur jaren de toekomst in. Hier werk je in de toekomst, aan je toekomst. Dat werd de pitch.

In een week werd een digitale community opgetuigd, de Welcomeincyberspace.nl campagne bedacht en uitgevoerd, in heerlijk foute jaren ’80 retro stijl, met veel verborgen pop references naar sci-fi films en digitale sfeer van dat decennium. We bouwden een echte klok zoals die in het dashboard van de DeLorean van Back To The Future. De Nederlandse tijd in het rood, en de Groninger tijd vier jaar vooruit in het groen.

De klok staat nu op het bureau van een trotse Mona Keijzer. Elke keer als ze wil weten hoe laat het is, denkt ze aan de toekomst. Aan Groningen. Want hier werk je in de toekomst aan de toekomst. Op social media knalde de digitale community even los, en heette iedereen welkom in Cyberspace. Wat dan wel weer grappig is want cyberspace is alleen maar virtueel.

Een serieuze blik in een digitale toekomst, verpakt in een knipoog waardoor we trending werden. Verantwoordelijk voor strategie, idee, community, aanjagen, copy, campagne en social viral fun. Leuk om zoiets voor de lol met een groep enthousiaste mensen snel in elkaar te zetten.

En die digitale top? Die komt naar Groningen! Winning 🙂

 

Groningen Bedankt!

2017: Nederland heeft met de gasbaten ontzettend veel te danken aan Groningen. Nederland de lusten, maar Groningen de lasten, met aardbevingen en schade. Om de publieke opinie over Groningen in heel Nederland een positieve slinger te geven werd een campagne bedacht waarbij Nederland Groningen bedankt. De site werd snel uit de grond gestampt, op twitter werd binnen een paar uur een viral campagne opgezet en ons eigen tegenaccount ‘Graag Gedaan Ja’, hielp een handje mee 😉 De publieke opinie over Groningen veranderde op social media van negatief naar positief, we kregen veel retweets, favorites, werden trending, kregen positieve comments en veel persaandacht. Verantwoordelijk voor idee, strategie, copy, campagne en social viral fun. De site is helaas offline gehaald maar de beelden zijn er nog: Gasbaten home – Rijksmuseum – Wegen – Noord-Zuid lijn – Haven Rotterdam – Warme huizen – Spoorwegen – Economisch beleid – Sociale zekerheid – Ambtenaren – Schiphol

Het resultaat? Veel betere awareness in Nederland, en veel meer goodwill bij de Nederlanders – en de politiek – over Groningen. Meer besef wat de gasbaten ons land allemaal hebben opgeleverd. 

Het Beste Voor Nederland

2018: Voor de Tweede Kamerverkiezingen van 2018 wilden De Provincie Groningen en de Gemeente Groningen aandacht voor hun belangen en plannen. Waar normaal gesproken regio’s het handje op houden, adviseerden we eens iets te komen brengen, en te laten zien wat we te bieden hebben. Normaal wordt voor zoiets achter de schermen gelobbyd maar we stelden een publieke aanpak voor. Het Beste Voor Nederland Komt Uit Groningen zet Groningen neer als een provincie met energie. Hier introduceerden we Groningen als het stopcontact van Nederland. Ook draaiden we het beeld om dat regio’s altijd iets komen halen. We zijn wel het stopcontact maar niet langer de pinautomaat van Nederland. Toch mooi als de burgemeester en CdK je tekst gezamenlijk in de krant durven te zetten. Verantwoordelijk voor idee, copy, campagne en social viral fun.

Stoer Staal

2017: Door de positieve effecten van TopDutch vroeg Groningen Seaports om te helpen bij het acquireren van een staalfabrikant. Deze overwoog namelijk twee locaties: Rotterdam of Groningen. Verzin een list. Het leek het beste te appelleren aan de stoere keuze van de ondernemer om even een staalsmelterij te bouwen. Dan heb je wel ballen. Ballen van staal. Mede dankzij de tone of voice van het bidbook en de daarin aangedragen inhoudelijke argumenten koos de fabrikant voor Groningen. Yeah! Verantwoordelijk voor idee en copy.

Het resultaat? het bedrijf koos voor Groningen! Helaas is de mondiale staalmarkt drastisch veranderd. Dumping uit goedkope landen, handelsoorlogen, importheffingen. Het is nog maar de vraag of de fabriek er werkelijk komt. Zonde. Aan Groningen lag het in elk geval niet.

 

Vergroning.com

2018: Verkiezingstijd! Verduurzaming is een belangrijk thema, maar wordt vaak eenzijdig uitgelegd. Verduurzamen gaat niet alleen over het omschakelen naar oneindige energiebronnen zoals wind en zon: je wil ook een duurzaam economisch beleid, zodat energie voor iedereen betaalbaar blijft. Het is eigenlijk toch bizar dat er meer dan 250% belasting op energie zit, het is notabene een eerste levensbehoefte. Samen met Joost van Keulen bedachten we een VVD campagne: Vergro(e)ning: Groningen als koploper op gebied van duurzame energie.

 

Broezen.com

2018: Een stad als Groningen is best uitdagend qua mobiliteit. Veel mensen willen op hun eigen manier kunnen bewegen en dat is hun goed recht: iedereen heeft recht op mobiliteit. Groningen is uiteraard een fietsstad, maar soms slaat men een beetje door met de weerstand tegen auto’s en plannen met achterhaalde concepten als een tram. Laten we naar de toekomst kijken, en die ziet er best heel gaaf uit! VVD campagne over mobiliteit samen met Joost van Keulen bedacht. De VVD kreeg er een zetel bij, maar kwam helaas niet terug in het college. Tijd voor nieuwe leuke dingen dus. Zoals broezen met de Formule 1 🙂

 

#HupAssen

2019: De campagne met de meeste impact van Noord-Nederland ooit. Heel Nederland is enthousiast over de Formule1. Want Max is een rijzende ster. Logisch dat de Formule1 organisatie heel graag ziet dat er weer in Nederland wordt geracet. We hebben de luxe dat er maar liefst 2 circuits in ons land zijn. Zandvoort kreeg de eerste kans om het te gaan organiseren. Maar laten we het legendarische TT Circuit in Assen niet vergeten: de langste racing heritage, een van de modernste circuits van Europa, internationaal befaamd, en geschikt voor alles op 2 en 4 wielen. Nederland kan hier trots op zijn. Nederland mag dus best weten dat het TT Circuit klaar is voor de F1, mocht Zandvoort het niet redden. Dus bedachten we een vrolijke campagne met een serieus verhaal: Assen is klaar voor actie. In no-time werd er een geheel vrijwillig campagneteam opgetuigd met experts op gebied van campaigning, social media, woordvoering. Self funded door meer dan 175 enthousiaste ondernemers die stiekem allemaal een beetje F1 gek zijn. Wat een energie! Gewoon de mouwen opstropen en knallen. #HupAssen, en ook gewoon #HupZandvoort want we zijn allemaal #HupNederland. Binnen no-time hadden we de publieke opinie op onze hand. We bereikten al miljoenen mensen via social, print en acties in het land. We zijn regelmatig trending en halen regelmatig landelijk nieuws. Zandvoort redde het toch, petje af. En Assen stond als nooit vantevoren op te kaart. We bereikten meer dan 9 miljoen Nederlanders op social media, nog eens miljoenen Nederlanders via free publicity, en kregen meer dan 300.000 positieve interacties. Verantwoordelijk voor idee, strategie, campagne, copy, aanjagen en af en toe wat Illustrator en Photoshop werk. Super trots op het gave team dat belangeloos meewerkte en er nog veel meer tijd en creativiteit in stak dan ikzelf kan, want ben ondertussen heel druk met een startup. #HupTeam.

2019: #HupAssen: Met al het gedoe rond stikstof bedachten we nog even een leuke reprise campagne. Het risico was dat de F1 op Zandvoort alsnog misschien niet door kon gaan, door problemen met vergunningen rond stikstof. Je mag stikstof niet meer achteraf compenseren. Maar vooraf mag het wel 😉 Als we in Assen nu minder gaan gassen, dan maken we genoeg stikstofruimte vrij zodat Max alsnog op Zandvoort kan racen. Dus Assen reed maximaal 99, 66 of 33 (als verwijzing naar Max’ racenummer). Max 33 voor Max! Nachtelijke actie in Assen met borden ophangen, en weer knallen op de socials. 

Het resultaat van deze twee #HupAssen campagnes? De F1 wilde heel graag dat de belofte van Zandvoort realiteit werd. Ondanks dat Assen de betere papieren had. Assen leek volledig uit beeld maar is werkelijk plan B geworden en wordt publiekelijk zeer gewaardeerd door de F1, en sluit F1 races op Assen in de toekomst niet uit. Het circuit heeft door alle aandacht een grote boost gekregen. En heel Nederland (en daarbuiten) weet nu dat het meest legendarische en meest professionele circuit voor alles op 2 en 4 wielen bij Assen ligt. Tof.

HupHyperloop.com

2016-2017: Tesla binnenhalen is leuk, maar Musk heeft nog meer briljante plannen. Waarom niet ook die Hyperloop naar de regio halen? Met bijna de snelheid van het geluid zoef je in een kwartier tot een half uur tussen de grootste steden van Europa. We spraken meerdere partijen en Hardt was gewoon het tofst. Het leek eerst alsof de testopstelling naar Lelystad zou gaan.

2019: Onze business club ving al wat geluiden op, en daar was ineens het persbericht: het wordt Zeeland vs Groningen. En het besluit zou binnen 2 weken worden genomen. Het ging bovenal om het beste bod, maar het kon zeker geen kwaad als we het ondernemende Groninger ecosysteem op de kaart zouden zetten. En wie kan dat beter dan dit ecosysteem zelf?

Donderdag hadden we contact, op vrijdag werkten we een plan uit, op zaterdag zat het campagneteam bij elkaar, op zondag hadden we al 20 bedrijven enthousiast en de teksten en de website klaar. Op maandag werkten we de campagne uit, en op dinsdag gingen we los. 

Met veel plezier en vrolijke berichten, maar ook een serieus verhaal: vergroening en digitalisering: in Groningen werk je in de toekomst, aan de toekomst. Dezelfde propositie als bij de bovenstaande Cyberspace campagne, maar dan gericht op de Hyperloop. We schreven de top 10 redenen waarom Groningen de tofste stad is. We vertelden hoe goed Groningen werkt aan de Sustainable Development Goals van de VN. En we maakten een toffe adventskalender, met hele serieuze en leuke aanbiedingen vanuit het Groninger bedrijfsleven. 

Meer dan 60 gave ondernemers en organisaties schaarden zich spontaan achter het initiatief: soms door actief mee te helpen, soms door achter de schermen wat budget beschikbaar te stellen, maar bovenal door met gave aanbiedingen te laten zien hoe enthousiast iedereen is over het Hardt Hyperloop Center. Heel de regio werd enthousiast. We hebben Groningen weer even op de kaart gezet: met zijn allen. We hebben maar een paar duizend euro uitgegeven aan social targeting, een filmpje en wat goodies. De rest werd in kind geregeld. Hup vrijwillige ondernemers! 

En het allermooiste: provincie en gemeente hebben Hardt Hyperloop Center naar Groningen gekregen. Het bedrijf roemt het brede enthousiasme van het ecosysteem. Super. Eh, nee. Hyper! #HupHyperloop.